Úvodní strana > Doprava > Trolejbusy zpátky v Praze: Část 1.

Trolejbusy zpátky v Praze: Část 1.

Na základě reportáže na ČT24 (http://bit.ly/286JMrM), kde v 18. minutě mluvím na téma trolejbusů v Praze jsem připravil blog o historii trolejbusů, ale hlavně o budoucnosti trolejbusů s dynamickým dobíjením. Podařilo se mi s kolegy opět rozjet první linku trolejbusů na trase Palmovka - Letňany (linka č. 140) a věřím, že trolejbusy v Praze ještě neřekly poslední slovo!

Počátky trolejbusů v Praze již v roce 1936

Přestože první návrh na zavedení trolejbusů v Praze padl již na konci roku 1901, musel si trolejbus na svoji první jízdu počkat dlouhých 35 let, protože prioritu za první republiky měly tramvaje.

První trolejbus v Praze vyjel roku 1936 a bylo to na zkušební lince mezi Střešovicemi a Hanspaulkou. Trať měřila 3,5 km a trolejbus jí jel přesně 13 minut. Zkušební provoz se osvědčil a tak se po válce, mezi lety 1949 a 1954, vybudovala naprostá většina tehdejší trolejbusové sítě.

Po celou dobu jezdily v Praze pouze československé trolejbusy – a to značky Škoda, Tatra a Praga, které jako první neohroženě brázdily ulice tehdejší Prahy za podpory elektrické energie.

Naše neohrožené elektrické oře jsme zanechali na konci roku 1954, těsně před vrcholem trolejbusové dopravy, který překvapivě nastal již v roce 1959, kdy délka pražské trolejové sítě dosáhla úctyhodných 57 km. Jen pro srovnání – délka sítě pražského metra je 65 km.

Od tohoto roku začalo postupné “vymírání” tohoto “nechráněného druhu” dopravního prostředku. Důvodem tohoto “vymírání” byl souběh několika faktorů. Omlouvám se, ale občas se neubráním a používám terminologii mých “oblíbených” politických stran .

Na počátku 60. let začaly rozsáhlé rekonstrukce silniční sítě, které vedly k tomu, že se některé trolejbusové linky odstavily a následně se již nezprovoznily. Tratě a vozidla zastarávaly. Do toho příliv levné sovětské ropy a konkurence v podobě autobusů odsunuly důležitost trolejbusů tak, že se v nastávající koncepci počítalo již pouze s metrem. Trolejbusy vypadly úplně.

V přiložené fotografii z let sedmdesátých vidíte jednu z posledních jízd. Tím smutným dnem, kdy postupný úpadek vlády trolejbusové dopravy vedl až k jeho zániku, je 16. říjen 1972 .

Marek Doležal