Úvodní strana > Doprava > Začal nový školní rok a s ním i dopravní peklo

Začal nový školní rok a s ním i dopravní peklo

Po prázdninách jsme se rovnýma nohama vrátili do sitauce před nimi. Extrémní kolony jsou zpět. Hlavními příčinami jsou kumulace tranzitní a místní dopravy, na kterou Praha nereagovala, spolu se zastaralým dopravním skeletem v podobě nedokončeného městského i silničního okruhu kolem Prahy.

Praha byla dříve se svou severojížní magistrálou tvořena pro tranzitní dopravu. V 70. letech to bylo normální i díky dřívější hustotě dopravy. Dnes je však standardem všude na světě, že tranzitní doprava jde mimo město. Některé světové metropole mají i více okruhů, tzv. prstence, které odklání tranzitní dopravu z centra měst.

Dnes není jednoduché říci “kamiony přes Prahu nepojedou”, protože chybí kritické spoje ve východní a severozápadní části Prahy. Bez toho není možné tranzitní dopravu úplně odklonit. Praha musí intenzivně jednat s Ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic, aby neustále probíhala komunikace a věci se posunovaly dopředu. Stavájící komunikace je pomalá a neustálé odvolávání řeší město tím, že raději nic neřeší. Celý problém dopravy před sebou valí jako velký kámen.

Aby se Praha dostala z této svízelné situace, musí dokončit to, na čem se již dlouhá léta pracuje.

Silniční okruh kolem Prahy (SOKP)

Silniční okruh kolem Prahy je navžen již mnoho let. Někdo se může dohadovat, že je plán již zastaralý a má z části pravdu. Tento plán však lze aktualizovat a můžeme konečně začít dělat něco, co Praze pomůže. Pokud se rozhodneme udělat “něco nového”, bude to trvat další desetiletí, než se dostaneme do situace, ve které jsme dnes. A to, že jsou jen dohady, ale výsledek žádný.

Pojďme aktualizovat nejen plány okruhu, ale i dopravní politiku

S ohledem na současnou situaci je naprosto nezbytné, aby se změnilo i myšlení, koncepce dopravy a budoucí vývoj. Stávající koalice se stále vymlouvala na nesouvisející připomínky a námitky obcí a obyvatel, či zdržovací taktiky u soudů. Pokud se něco nezačne dít, opravdu a bez legrace čeká Prahu fáze “parkoviště”.

Nová koalice v Praze musí mít jasnou dlouhodobou strategii a tah na branku, aby se dokončily kritické úseky jako pokračování tunelu Blanka (tunel Vlasta) přes Pelc – Tyrolka až po Štěrboholy. Již před čtyřmi lety se ve volbách slibovalo dokončení městského okruhu. Musíme dohlédnout, že tentokrát nezůstane jen u slibů…

 

Marek Doležal
místostarosta Prahy 9