Úvodní strana > Doprava > Chceme vůbec v Praze metro D?

Chceme vůbec v Praze metro D?

V prvé řadě je důležité si položit otázku, co vlastně trápí Prahu? Jsou to samozřejmě chybějící byty a stagnující výstavba, ale nyní je to hlavně neustále se opakující téma - DOPRAVA. Nová trasa metra D je již léta odsouhlasena, získala územní rozhodnutí a v plánech dopravy v Praze je zanesena. Ale přesto se nic neděje. Respektive je neustále shazováno jediné řešení, které může realizaci urychlit a tedy uskutečnit. Tím řešením je společný podnik, alias „Joint venture“.

Je nutné si vyjasnit, co vlastně se stávající situací s dopravou v Praze, která trápí jak řidiče, jak jsme si řekli v minulém článku o chybějících okruzích, tak i cestující v MHD. Pražská hromadná doprava a Dopravní podnik HMP patří mezi nejlépe hodnocené na světě díky kvalitě přepravy, dostupnosti, ceny, intervalům, návaznosti spojů ad. A to nejen z pohledu výkonnosti, ale také z pohledu spokojenosti cestujících. Neustále stoupající přepravní výkony (alias počet lidí využívající MHD) vyžadují více spojů a to opravdu nevyřeší jen větší počet nasazených autobusů a tramvají. Zvýšení intervalů míří k dopravním kolapsům a také se zvětšují zácpy, jelikož dopravní infrastruktura je zastaralá a chybí okruhy, které by dopravě odlehčily. Mimo boj o vnitřní a vnější okruh je tedy třeba hledat nové možnosti spojů.

Jižní oblast Prahy směrem ke Krči, Novým dvorům, Modřanům a Písnici zažívají denně dopravní armageddon. Sem už prostě více autobusů nedáte. Proto je ideálním řešením nová linka metra D, která je již léta odsouhlasena, ale jediné reálné řešení je neustále shazováno ze stolu Magistrátu HMP. Tím řešením je společný podnik alias „Joint venture“.

Dopravní podnik nemá všechny potřebné pozemky k výstavbě metra, protože jsou v rukou soukromých vlastníků. Jelikož se Dopravní podnik řídí zákonem 131 o hl. m. Praze, musí vykupovat pozemky za ceny ze znaleckého posudku. Soukromí vlastníci však chtějí často i několikanásobně vyšší ceny a Dopravní podnik v tu chvíli nemá dle zákona šanci nic učinit. Je nesmysl pozemky vyvlastňovat a nelze vlastníky nutit prodávat za cenu, kterou oni nepovažují za adekvátní. Nemluvě o tom, že málokdy chtějí prodat jen část pozemku nutnou pro metro. Většinou chtějí prodat celý pozemek, který je leckdy o stovky až tisíce metrů čtverečních větší a to opět nelze, protože město nemůže vykupovat větší pozemky, než potřebuje.

Představenstvo Dopravního podniku téměř rok pracovalo na reálné možnosti, jak pozemky vykoupit v dohledné době, aby metro vzniklo ještě za naší generace.  Společný podnik se soukromým investorem je jediným řešením. Tento podnik by se nemusel řídit zákonem 131 a tedy by mohl pozemky vykupovat i za vyšší ceny, než ty znalecké. Navíc by město Praha nemuselo utrácet veřejné prostředky za tyto vyšší ceny.

Ve většině světových metropolí se na stavbě takto důležité dopravní výstavby podílí více subjektů. Nejen město samo. Mýty o tom, že soukromý investor bude stavět tunely metra a stanice je nesmysl. To vše by bylo v rukou Dopravního podniku, který by na stavbu vyhlásil soutěž. Společník v podobě soukromého investora by stavěl výhradně na pozemcích na povrchu okolo stanice. Na těch územních celcích, které metro D nepotřebuje.

Jistě, je nutné mít pečlivě a naprosto jednoznačně nastavené podmínky v tomto společném podniku. Ale na tom se celou dobu pracuje a přestože se zdá, že se jedná o čistě soukromý subjekt, nesmíme zapomenout, že Dopravní podnik stále podléhá veřejné kontrole, že vždy bude známo, kdo jak hlasoval a co schválil či zamítl. Nemluvě o zodpovědnosti, kterou statutární zástupci tohoto společného podniku budou mít a za kterou budou ručit ničím menším, než celým svým majetkem.

Věřím, že se zástupci Pirátů a Zelených brzy vzpamatují a dopřejí Pražanům klidnější silnice, rychlejší a dostupnější spoje včetně nového metra D. Bez společného podniku a výkupu pozemků se jinak metra D na dalších 30 let nedočkáme…

 

Marek Doležal
zastupitel hl. m. Prahy